Konst möter pedagogik i ny barnbok

I barnboken Bläckis flygande start möts konst och pedagogik i ett nyskapande format där språkljuden får egna karaktärer, färger och berättelser. Idén föddes ur en dyslexidiagnos och förverkligades i en bok som vill göra skillnad på riktigt.
Bakom boken står Helena Borges och Carina Søe-Knudsen, två kreatörer med olika bakgrund men ett gemensamt mål – att göra språkets osynliga mönster synliga.
– Jag jobbar med att visualisera det som annars är abstrakt. När ljuden får form, färg och liv kan barn förstå och minnas dem mycket lättare. Det blir någonting roligt och lekfullt – där lärandet hänger med på köpet, säger Carina Søe-Knudsen.
Allting tog egentligen sin början när Helena läste läxor med sin son. Han kämpade i skolan, och till slut fick han en dyslexidiagnos – och någonting klickade hos Helena. Känslan av att känna sig fel i skolsystemet och insikten att det här måste gå att göra bättre. Alla barn måste få känna att de kan lyckas.
Det hela resulterade till slut i nio berättelser och är de första i en planerad serie om ljuden i det svenska språket. Varje ljud har en egen figur, vilket skapar igenkänning och underlättar för barn att bygga språkliga kopplingar.
Trebarnsmamman Johanna, som testat boken hemma, beskriver effekten:
– Vi har läst otroligt många barnböcker, men det här är något helt annat. Min son älskade figurerna – och jag behövde heller inte känna mig som en lärare, det var jätteroligt för oss båda, säger hon.
Bläckis flygande start riktar sig till barn mellan åldrarna 3–6 och har redan fått positiv respons från både pedagoger, föräldrar – och allra viktigast, från barnen själva.
Titel: Bläckis flygande start, Del 1
Författare: Helena Borges och Carina Søe-Knudsen
Förlag: Mappia
ISBN: 9789153135043
Utkommer: 2025-08-01
Kontakta förlaget: info@mappia.se